TY - JOUR T1 - Comparison of Dispersion of Air Pollutants Carbon Monoxide and Unburned Hydrocarbon Gases in Combustion Chamber of Gas and Gasoline Cars in the Years 2009-2013 in Shiraz TT - مقایسه پراکنش گازهای آلاینده‌ مونوکسید کربن و هیدروکربن‌های نسوخته در محفظه احتراق چند خودروی گازسوز و بنزین‌سوز طی سال‌های 91-87 در شهر شیراز JF - jehe JO - jehe VL - 7 IS - 1 UR - http://jehe.abzums.ac.ir/article-1-702-fa.html Y1 - 2019 SP - 1 EP - 10 KW - Shiraz KW - Air Pollution KW - vehicles Mottor KW - Technical Examination KW - Lambda Coefficient. N2 - زمینه و هدف: وسایل نقلیه با سوخت بنزینی، سبب پراکنش آلاینده­هایی در هوا می­شوند که سمی بوده و آثار سوئی بر سلامتی بدن و محیط زیست دارند، در حالیکه خودروهایی با سوخت گاز طبیعی به دلیل سازگاری بیشتر نسبت به محیط زیست آثار سوء کمتری بر محیط و انسان دارند. هدف از این مطالعه بررسی غلظت گازهای CO، HC، O2 از خروجی اگزوز خودروهای گازسوز و بنزین­سوز مراجعه کننده به مرکز معاینه فنی و مقایسه پراکنش گاز­های مذکور بر اساس نوع سوخت خودرو و ضریب لامبدا می­باشد. روش بررسی: این مطالعه بر روی 1000 خودروی تست شده در مرکز معاینه فنی شهر شیراز انجام شد. برای این منظور میزان پراکنش CO، HC و O2 خروجی اگزوز خودرو پراید، پژو 405 و سمند با دو نوع سوخت گازسوز و بنزین­سوز بررسی و ارتباط بین پراکنش این گازها با ضریب لامبدا و نوع سوخت در این سه نوع خودرو براساس آزمون آماری t-test در سطح معنی­داری (05/0p<) مورد آنالیز قرار گرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد بین نوع سوخت خودرو و میزان خروجی CO،HC و O2 از اگزوز خودرو رابطه معنی­داری (05/0p<) وجود دارد و در خودروهای گازسوز مقدار آلاینده­ها کمتر از خودروهای بنزین­سوز مشاهده شده­است. همچنین با افزایش ضریب لامبدا میزان اکسیژن خروجی از اگزوز افزایش یافته در حالیکه آلاینده­های HC، CO کاهش نشان داده­اند. بنابراین با عملکرد مطلوب محفظه احتراق و مصرف مناسب اکسیژن در فرآیند احتراق، آلاینده­های کمتری تولید و وارد هوا خواهند شد. نتیجه­ گیری: همچنین خودروهای گازسوز نسبت به خودروهای بنزین­سوز ضریب لامبدای بالاتری دارند و آلودگی کمتری در هوا منتشر می­کنند. M3 10.29252/jehe.7.1.1 ER -