Journal of Environmental Health Engineering
مجله مهندسی بهداشت محیط
jehe
Medical Sciences
http://jehe.abzums.ac.ir
1
admin
2383-3211
2588-4239
10.61186/jehe
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
7
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه پراکنش گازهای آلاینده مونوکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته در محفظه احتراق چند خودروی گازسوز و بنزینسوز طی سالهای 91-87 در شهر شیراز
Comparison of Dispersion of Air Pollutants Carbon Monoxide and Unburned Hydrocarbon Gases in Combustion Chamber of Gas and Gasoline Cars in the Years 2009-2013 in Shiraz
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="border-top:solid windowtext 1.0pt;border-left:none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:none;padding:1.0pt 0cm 1.0pt 0cm;margin-right:42.55pt;margin-left:42.55pt;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف: </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">وسایل نقلیه با سوخت بنزینی، سبب پراکنش آلاینده­هایی در هوا می­شوند که سمی بوده و آثار سوئی بر سلامتی بدن و محیط زیست دارند، در حالیکه خودروهایی با سوخت گاز طبیعی به دلیل سازگاری بیشتر نسبت به محیط زیست آثار سوء کمتری بر محیط و انسان دارند. هدف از این مطالعه بررسی غلظت گازهای </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">CO</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">، </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">HC</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">، </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">O<sub>2</sub></span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> از خروجی اگزوز خودروهای گازسوز و بنزین­سوز مراجعه کننده به مرکز معاینه فنی و مقایسه پراکنش گاز­های مذکور بر اساس نوع سوخت خودرو و ضریب لامبدا می­باشد.</span></span><br>
<span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">روش بررسی: این مطالعه بر روی 1000 خودروی تست شده در مرکز معاینه فنی شهر شیراز انجام شد. برای این منظور میزان پراکنش </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">CO</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">، </span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">HC</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> و </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">O<sub>2</sub></span></span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">خروجی اگزوز خودرو پراید</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">، </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">پژو 405 و سمند با دو نوع سوخت گازسوز و بنزین­سوز بررسی </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">و ارتباط بین پراکنش این گازها با ضریب لامبدا و نوع سوخت در این سه نوع خودرو براساس آزمون آماری </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">t-test</span></span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">در سطح معنی­داری (</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">p<</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">) مورد آنالیز قرار گرفت.</span></span><br>
<span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته­ها: نتایج نشان داد بین نوع سوخت خودرو و میزان خروجی </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">CO</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">،</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">HC</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> و </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">O<sub>2</sub></span></span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">از اگزوز خودرو رابطه معنی­داری (</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">p<</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> وجود دارد و در خودروهای گازسوز مقدار آلاینده­ها کمتر از خودروهای بنزین­سوز مشاهده شده­است. همچنین با افزایش ضریب لامبدا میزان اکسیژن خروجی از اگزوز افزایش یافته در حالیکه آلاینده­های</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">HC</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">، </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">CO</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> کاهش نشان داده­اند. بنابراین با عملکرد مطلوب محفظه احتراق و مصرف مناسب اکسیژن در فرآیند احتراق، آلاینده­های کمتری تولید و وارد هوا خواهند شد. </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجه­ گیری:</span></span></strong> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">همچنین </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">خودروهای گازسوز نسبت به خودروهای بنزین­سوز ضریب لامبدای بالاتری دارند و آلودگی کمتری در هوا منتشر می­کنند. </span></span></div>
<div style="margin-left:42.55pt;">Gasoline fuel vehicles cause emissions of airborne pollutants that are poisonous and have a deleterious effect on human health and the environment while natural gas fuels have less harmful effects on the environment and humans due to their greater environmental compatibility. The propose of this study is to investigate the concentration of CO, HC, O<sub>2 </sub>in the exhaust outlet of gas and diesel cars that is referred to the technical examination center and to compare the distribution of these gases based on the fuel type of the vehicle and the lambda coefficient. <br>
<strong>Methods:</strong> This study was conducted on 1000 vehicles tested in technical examination centers in Shiraz city. To do this, the distribution of air pollutants including CO, H, O<sub>2</sub> exhaust from Pride, Peugeot 405 and Samand, which were obtained with two types of gas and gasoline combustion and the relationship between the distribution of these gases with the lambda coefficient and the gasoline and gas type in these three types of vehicles was analyzed by t-test with a significant level (p <0.05).<br>
<strong>Results: </strong>The results showed that there is a significant relationship between vehicle fuel type and CO, HC and O<sub>2</sub> emissions from car exhaust (p <0.05) and in gas-fueled cars, it was less gasoline-burned. Also, by increasing the lambda coefficient, the oxygen content of the exhaust was increased while the contaminants, HC, CO decreased. Therefore, with the desired performance of the combustion chamber and the optimum consumption of oxygen in the combustion process, fewer pollutants are produced and introduced into the air.<br>
<strong>Conclusion: </strong>Also gas-fueled cars have higher lambda rates than gasoline cars and emit less pollution in the air.</div>
شیراز, آلودگی هوا, موتور خودرو, معاینه فنی, ضریب لامبدا
Shiraz, Air Pollution, vehicles Mottor, Technical Examination, Lambda Coefficient.
1
10
http://jehe.abzums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-487-6&slc_lang=fa&sid=1
Reyhane
Dehghan
ریحانه
دهقان
10031947532846004984
10031947532846004984
No
Graduated of Master of Environment, Faculty of Natural Resources, Yazd University, Yazd, Iran
کارشناسی ارشد محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه یزد، ایران
Mehranghiz
Rahimi
مهرانگیز
رحیمی
10031947532846004985
10031947532846004985
No
Graduated of Master of Environment, Faculty of Natural Resources, Yazd University, Yazd, Iran
کارشناسی ارشد محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه یزد، ایران
Farhad
nejad koorki
فرهاد
نژادکورکی
10031947532846004986
10031947532846004986
No
Assosiate prof of Environment Department, Faculty of Natural Resources, Yazd University, Yazd, Iran
دانشیار گروه علوم محیط زیست دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه یزد، ایران
Alireza
Afshani
علیرضا
افشانی
10031947532846004987
10031947532846004987
No
Assosiate prof of social Sciences, Faculty of literature, Yazd University, Yazd, Iran
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، ایران
Malihe
Amini
ملیحه
امینی
10031947532846004988
10031947532846004988
Yes
Assistant Prof of Environmental Sicence and Engineering Department, Faculty of Natural Resources, University of Jiroft, Jiroft, Iran
استادیار گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه جیرفت، ایران