استادیار گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه جیرفت، ایران
چکیده: (2257 مشاهده)
زمینه و هدف: وسایل نقلیه با سوخت بنزینی، سبب پراکنش آلایندههایی در هوا میشوند که سمی بوده و آثار سوئی بر سلامتی بدن و محیط زیست دارند، در حالیکه خودروهایی با سوخت گاز طبیعی به دلیل سازگاری بیشتر نسبت به محیط زیست آثار سوء کمتری بر محیط و انسان دارند. هدف از این مطالعه بررسی غلظت گازهای CO، HC، O2 از خروجی اگزوز خودروهای گازسوز و بنزینسوز مراجعه کننده به مرکز معاینه فنی و مقایسه پراکنش گازهای مذکور بر اساس نوع سوخت خودرو و ضریب لامبدا میباشد. روش بررسی: این مطالعه بر روی 1000 خودروی تست شده در مرکز معاینه فنی شهر شیراز انجام شد. برای این منظور میزان پراکنش CO، HC و O2خروجی اگزوز خودرو پراید، پژو 405 و سمند با دو نوع سوخت گازسوز و بنزینسوز بررسی و ارتباط بین پراکنش این گازها با ضریب لامبدا و نوع سوخت در این سه نوع خودرو براساس آزمون آماری t-testدر سطح معنیداری (05/0p<) مورد آنالیز قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد بین نوع سوخت خودرو و میزان خروجی CO،HC و O2از اگزوز خودرو رابطه معنیداری (05/0p<) وجود دارد و در خودروهای گازسوز مقدار آلایندهها کمتر از خودروهای بنزینسوز مشاهده شدهاست. همچنین با افزایش ضریب لامبدا میزان اکسیژن خروجی از اگزوز افزایش یافته در حالیکه آلایندههایHC، CO کاهش نشان دادهاند. بنابراین با عملکرد مطلوب محفظه احتراق و مصرف مناسب اکسیژن در فرآیند احتراق، آلایندههای کمتری تولید و وارد هوا خواهند شد. نتیجه گیری:همچنین خودروهای گازسوز نسبت به خودروهای بنزینسوز ضریب لامبدای بالاتری دارند و آلودگی کمتری در هوا منتشر میکنند.
Dehghan R, Rahimi M, nejad koorki F, Afshani A, Amini M. Comparison of Dispersion of Air Pollutants Carbon Monoxide and Unburned Hydrocarbon Gases in Combustion Chamber of Gas and Gasoline Cars in the Years 2009-2013 in Shiraz. jehe 2019; 7 (1) :1-10 URL: http://jehe.abzums.ac.ir/article-1-702-fa.html
دهقان ریحانه، رحیمی مهرانگیز، نژادکورکی فرهاد، افشانی علیرضا، امینی ملیحه. مقایسه پراکنش گازهای آلاینده مونوکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته در محفظه احتراق چند خودروی گازسوز و بنزینسوز طی سالهای 91-87 در شهر شیراز. مجله مهندسی بهداشت محیط. 1398; 7 (1) :1-10