:: دوره 4، شماره 1 - ( 9-1395 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش بر میزان صرفه‌جویی در مصرف آب در شهر خرم‌آباد در سال 1394
محمد بازدار ، حاتم گودینی* ، محمدجواد طراحی ، سودابه زارع ، مرتضی یار احمدی ، جلال محمدیان ظفرآبادی ، طیبه احمدی فرد
چکیده:   (3444 مشاهده)

زمینه و هدف: در مدیریت تقاضای آب رابطه­ی خاصی بین نگرش، اعتقاد و رفتار واقعی مصرف کنندگان و میزان مصرف آب وجود دارد. فاکتورهای زیادی در نگرش مثبت نسبت به مصرف آب وجود دارند که با ارائه اطلاعات صحیح باید باورها و نگرش­های شهروندان نسبت به شیوه مصرف آب آشامیدنی را تغییر داد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش بر روی میزان صرفه­جویی در مصرف آب در شهر خرم­آباد در سال 1394 می­باشد.

مواد و روش­ها: این مطالعه در استان لرستان و در شهر خرم­آباد صورت گرفت که از بین مشترکین پرمصرف این شهر، 60 خانوار که حاضر به همکاری بوده را انتخاب و در دو گروه کنترل و تیمار قرار داده شد که به گروه تیمار نحوه درست مصرف کردن به صورت منظم آموزش داده ­شد و به صورت دوره­ای قرائت کنتور برای هر دو گروه صورت می­گرفت. این مطالعه برای 6 ماه در فصول تابستان و پاییز 1394 انجام گرفت.

یافته­ ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که خانوارهای پرمصرف در گروه کنترل در سال 93 و 94 به ترتیب دارای میانگین مصرف سرانه ای برابر با 60.78±253.7 و 62.35±208 لیتر در روز به ازای هر نفر می باشد همچنین میانگین مصرف سرانه در گروه تیمار در سال 93 و 94 به ترتیب برابر 51.2±192.14 و 48.57±171.9 لیتر در روز به ازای هر نفر می باشد و همچنین نتایج نشان دهنده کاهش 11-9 درصدی مصرف در اثر مداخله آموزش می­باشد.

نتیجه­گیری: براساس نتایج حاصل از این مطالعه جهت بالا بردن آگاهی عمومی مردم نسبت به بحران آب، تنش­های آبی و اهمیت موضوع آب، با استفاده از آموزش می­توان بر روی مصرف آب تاثیر گذاشت و همچنین می­توان باعث ترویج فرهنگ درست مصرف کردن و تغییر رفتار مردم نسبت به مصرف آب شد.

واژه‌های کلیدی: سرانه مصرف آب خانگی، آموزش، نگرش، صرفه‌جویی آب
متن کامل [PDF 338 kb]   (2230 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/26 | پذیرش: 1395/10/26 | انتشار: 1395/10/26



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها