[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: مقالات پذیرفته شده :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در کراس رف

AWT IMAGE

..
:: دوره 5، شماره 1 - ( 8-1396 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 42-35 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آلاینده‌های گازی خروجی از وسایل نقلیه سبک در مراکز معاینه فنی سال 1395 (مطالعه موردی: شهر همدان)
مصطفی لیلی* ، مهدی سالاری ، اعظم نادعلی
دانشیار گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (3129 مشاهده)
زمینه و هدف: گسترش شهرنشینی و افزایش تعداد وسایل نقلیه باعث ایجاد اثرات نامطلوب بر محیط زیست و سلامت انسان شده است. هدف از این مطالعه بررسی غلظت گازهای CO2، CO،  HC، O2 و NOX در خروجی اگزوز خودروهای تست شده در مراکز معاینه فنی و تعیین ارتباط تغییرات آن‌ها با نوع کاربری خودرو، نوع سیستم تزریق سوخت و تغییرات لامبدا می‌باشد.
روش بررسی: این مطالعه‌ توصیفی- مقطعی بر روی 1000 خودرو تست شده در مراکز فنی شهر همدان انجام شد. برای این منظور، غلظت‌های انتشار گازهای CO2, CO, HC, O2, NOX گردآوری شده و ارتباط بین تغییرات این گازها با ضریب لامبدا، نوع سیستم تزریق سوخت و نوع کاربری خودرو بررسی گردید. آنالیز آماری مورد استفاده شامل آنالیز واریانس یک طرفه و t-test مستقل بود (نرم افزار SPSS  نسخه  16).
یافته‌ها: نتایج به دست آمده ارتباط معنی‌داری را بین تغییرات غلظت گازهای منتشر شده با تغییرات ضریب لامبدا، نوع خودرو و نوع سیستم تزریق سوخت نشان داد (05/0(p<. ضریب لامبدا مساوی 1 به عنوان بهترین شرایط احتراق شناخته شد چرا که دسترسی به مقدار کافی اکسیژن باعث کاهش انتشار گازهای CO و HC می‌شود.  همچنین سیستم انژکتوری به دلیل توزیع مناسب‌تر سوخت و افزایش راندمان احتراق اثر قابل توجهی در کاهش انتشارات داشت. 
نتیجه‌گیری: در این مطالعه مشاهده شد که خودروهای با کاربری شخصی به دلیل استهلاک کمتر نسبت به تاکسی و  سیستم انژکتوری به‌دلیل توزیع بهتر سوخت نسبت به کاربراتوری از نظر انتشار آلاینده‌ها در وضعیت بهتری می‌باشند. 
واژه‌های کلیدی: سلامت انسان، انتشارات اگزوز، ضریب لامبدا، همدان
متن کامل [PDF 703 kb]   (10762 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/17 | پذیرش: 1396/11/17 | انتشار: 1396/11/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Leili M, Salari M, Nadali A. Investigation of the Exhaust Gas Emissions from Light Vehicles in the Technical Examination Centers in 2016 (Case Study: Hamadan City) . jehe 2017; 5 (1) :35-42
URL: http://jehe.abzums.ac.ir/article-1-445-fa.html

لیلی مصطفی، سالاری مهدی، نادعلی اعظم. بررسی آلاینده‌های گازی خروجی از وسایل نقلیه سبک در مراکز معاینه فنی سال 1395 (مطالعه موردی: شهر همدان). مجله مهندسی بهداشت محیط. 1396; 5 (1) :35-42

URL: http://jehe.abzums.ac.ir/article-1-445-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مهندسی بهداشت محیط Journal of Environmental Health Enginering
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645