بررسی آلایندههای گازی خروجی از وسایل نقلیه سبک در مراکز معاینه فنی سال 1395 (مطالعه موردی: شهر همدان)
|
مصطفی لیلی* ، مهدی سالاری ، اعظم نادعلی |
دانشیار گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران |
|
چکیده: (3129 مشاهده) |
زمینه و هدف: گسترش شهرنشینی و افزایش تعداد وسایل نقلیه باعث ایجاد اثرات نامطلوب بر محیط زیست و سلامت انسان شده است. هدف از این مطالعه بررسی غلظت گازهای CO2، CO، HC، O2 و NOX در خروجی اگزوز خودروهای تست شده در مراکز معاینه فنی و تعیین ارتباط تغییرات آنها با نوع کاربری خودرو، نوع سیستم تزریق سوخت و تغییرات لامبدا میباشد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 1000 خودرو تست شده در مراکز فنی شهر همدان انجام شد. برای این منظور، غلظتهای انتشار گازهای CO2, CO, HC, O2, NOX گردآوری شده و ارتباط بین تغییرات این گازها با ضریب لامبدا، نوع سیستم تزریق سوخت و نوع کاربری خودرو بررسی گردید. آنالیز آماری مورد استفاده شامل آنالیز واریانس یک طرفه و t-test مستقل بود (نرم افزار SPSS نسخه 16).
یافتهها: نتایج به دست آمده ارتباط معنیداری را بین تغییرات غلظت گازهای منتشر شده با تغییرات ضریب لامبدا، نوع خودرو و نوع سیستم تزریق سوخت نشان داد (05/0(p<. ضریب لامبدا مساوی 1 به عنوان بهترین شرایط احتراق شناخته شد چرا که دسترسی به مقدار کافی اکسیژن باعث کاهش انتشار گازهای CO و HC میشود. همچنین سیستم انژکتوری به دلیل توزیع مناسبتر سوخت و افزایش راندمان احتراق اثر قابل توجهی در کاهش انتشارات داشت.
نتیجهگیری: در این مطالعه مشاهده شد که خودروهای با کاربری شخصی به دلیل استهلاک کمتر نسبت به تاکسی و سیستم انژکتوری بهدلیل توزیع بهتر سوخت نسبت به کاربراتوری از نظر انتشار آلایندهها در وضعیت بهتری میباشند.
|
|
واژههای کلیدی: سلامت انسان، انتشارات اگزوز، ضریب لامبدا، همدان |
|
متن کامل [PDF 703 kb]
(10762 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/11/17 | پذیرش: 1396/11/17 | انتشار: 1396/11/17
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|