دوره 7، شماره 1 - ( 9-1398 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan R, Rahimi M, nejad koorki F, Afshani A, Amini M. Comparison of Dispersion of Air Pollutants Carbon Monoxide and Unburned Hydrocarbon Gases in Combustion Chamber of Gas and Gasoline Cars in the Years 2009-2013 in Shiraz. J Environ Health Eng 2019; 7 (1) :1-10
URL: http://jehe.abzums.ac.ir/article-1-702-fa.html
دهقان ریحانه، رحیمی مهرانگیز، نژادکورکی فرهاد، افشانی علیرضا، امینی ملیحه. مقایسه پراکنش گازهای آلاینده‌ مونوکسید کربن و هیدروکربن‌های نسوخته در محفظه احتراق چند خودروی گازسوز و بنزین‌سوز طی سال‌های 91-87 در شهر شیراز. مجله مهندسی بهداشت محیط. 1398; 7 (1) :1-10

URL: http://jehe.abzums.ac.ir/article-1-702-fa.html


استادیار گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه جیرفت، ایران
چکیده:   (2780 مشاهده)
زمینه و هدف: وسایل نقلیه با سوخت بنزینی، سبب پراکنش آلاینده­هایی در هوا می­شوند که سمی بوده و آثار سوئی بر سلامتی بدن و محیط زیست دارند، در حالیکه خودروهایی با سوخت گاز طبیعی به دلیل سازگاری بیشتر نسبت به محیط زیست آثار سوء کمتری بر محیط و انسان دارند. هدف از این مطالعه بررسی غلظت گازهای CO، HC، O2 از خروجی اگزوز خودروهای گازسوز و بنزین­سوز مراجعه کننده به مرکز معاینه فنی و مقایسه پراکنش گاز­های مذکور بر اساس نوع سوخت خودرو و ضریب لامبدا می­باشد.
روش بررسی: این مطالعه بر روی 1000 خودروی تست شده در مرکز معاینه فنی شهر شیراز انجام شد. برای این منظور میزان پراکنش CO،  HC و O2 خروجی اگزوز خودرو پراید، پژو 405 و سمند با دو نوع سوخت گازسوز و بنزین­سوز بررسی و ارتباط بین پراکنش این گازها با ضریب لامبدا و نوع سوخت در این سه نوع خودرو براساس آزمون آماری t-test در سطح معنی­داری (05/0p<) مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته­ها: نتایج نشان داد بین نوع سوخت خودرو و میزان خروجی CO،HC و O2 از اگزوز خودرو رابطه معنی­داری (05/0p<) وجود دارد و در خودروهای گازسوز مقدار آلاینده­ها کمتر از خودروهای بنزین­سوز مشاهده شده­است. همچنین با افزایش ضریب لامبدا میزان اکسیژن خروجی از اگزوز افزایش یافته در حالیکه آلاینده­های HC، CO کاهش نشان داده­اند. بنابراین با عملکرد مطلوب محفظه احتراق و مصرف مناسب اکسیژن در فرآیند احتراق، آلاینده­های کمتری تولید و وارد هوا خواهند شد.
نتیجه­ گیری: همچنین خودروهای گازسوز نسبت به خودروهای بنزین­سوز ضریب لامبدای بالاتری دارند و آلودگی کمتری در هوا منتشر می­کنند.
متن کامل [PDF 883 kb]   (1763 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/27 | پذیرش: 1398/9/27 | انتشار: 1398/9/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت محیط می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Journal of Environmental Health Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb