[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: مقالات پذیرفته شده :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در کراس رف

AWT IMAGE

..
:: دوره 11، شماره 3 - ( 3-1403 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 286-268 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش ایمنی کارکنان سازمان آتش‌نشانی فردیس با استفاده از مدل تصمیم‌گیری چندمعیاره
هومن ولی‌زاده ، سهیل سبحان اردکانی* ، نرگس کارگری
دکترای تخصصی علوم محیط‌زیست، استاد گروه محیط زیست، دانشکده علوم پایه، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده:   (51 مشاهده)
زمینه و هدف: برنامه‌های آموزش ایمنی نقشی کلیدی در موفقیت سازمان‌ها و کاهش آسیب‌های شغلی ایفا می‌کنند. اثربخش بودن چنین برنامه‌هایی نه‌تنها فرصت‌های تازه برای بهبود مهارت‌های ایمنی در اختیار کارکنان می‌گذارد، بلکه به بهره‌وری بیش‌تر و بهبود فرهنگ ایمنی نیز منجر می شود. لذا، این پژوهش با هدف اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش ایمنی کارکنان سازمان آتش‌نشانی فردیس با استفاده از مدل تصمیم‌گیری چندمعیاره انجام شد.
مواد و روش ها: در اجرای این پژوهش، ابتدا با استفاده از تکنیک دلفی نسبت به غربال معیارهای اصلی شامل "کیفیت آموزش"، "کمیت آموزش" و "سیاست‌ها و اقدامات توسعه‌ای" و زیرمعیارها اقدام، و پس از آن از طریق مقایسات زوجی نسبت به وزن‌دهی معیارها و زیرمعیارها، و تعیین روابط درونی بین معیارها با استفاده از تکنیک DEMATEL اقدام شد. سپس، با ادغام نتایج ANP و دیمتل در نرم‌افزار سوپردسیژن، نسبت به اولویت‌بندی و وزن‌دهی نهایی معیارها با استفاده از نظر کارشناسی 10 نفر از خبرگان سازمان آتش‌نشانی فردیس اقدام شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که در بین معیارها، "کیفیت آموزش" با وزن نهایی برابر با 0/515 در اولویت اول و "سیاست‌ها و اقدامات توسعه‌ای" از بیش‌ترین تاثیرگذاری برخوردار بودند. از طرفی، معیار "کمیت آموزش" از بیش‌ترین میزان تاثیرپذیری و تعامل برخوردار بود. همچنین، در بین زیرمعیارها، "حضور مستمر فراگیرها و مدرس در دوره‌ها" با وزن نهایی برابر با 0/104 اولویت اول را به‌خود اختصاص داد.  
نتیجه گیری: به‌طور کلی، می‌توان اذعان داشت که اگر به مقوله آموزش نیروی شاغل به‌طور مستمر و کافی توجه نشود، ممکن است برخی از جنبه­های شغلی که به آموزش نیاز دارند مورد غفلت واقع شده و با گذشت زمان، برخی از آموزه‌ها به فراموشی سپرده شوند. لذا، برای حفظ اثربخشی مقوله آموزش، نسبت به تدوین سند سیاست‌گذاری برگزاری دوره‌های آموزش ایمنی توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: فاکتورهای اثربخش، آتش‌نشان، آموزش ایمنی، تصمیم‌گیری چندمعیاره، ایران
متن کامل [PDF 557 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/23 | پذیرش: 1403/3/19 | انتشار: 1403/4/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valizadeh H, Sobhanardakani S, Kargari N. Prioritization of the Effectiveness Factors on the Safety Education for Employees of the Fardis Fire Protection Organization Using Multi-Criteria Decision-Making Model. jehe 2024; 11 (3) :268-286
URL: http://jehe.abzums.ac.ir/article-1-1042-fa.html

ولی‌زاده هومن، سبحان اردکانی سهیل، کارگری نرگس. اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش ایمنی کارکنان سازمان آتش‌نشانی فردیس با استفاده از مدل تصمیم‌گیری چندمعیاره. مجله مهندسی بهداشت محیط. 1403; 11 (3) :268-286

URL: http://jehe.abzums.ac.ir/article-1-1042-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مهندسی بهداشت محیط Journal of Environmental Health Enginering
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657