[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: مقالات پذیرفته شده :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در کراس رف

AWT IMAGE

..
:: دوره 11، شماره 3 - ( 3-1403 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 286-268 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش ایمنی کارکنان سازمان آتش‌نشانی فردیس با استفاده از مدل تصمیم‌گیری چندمعیاره
هومن ولی‌زاده ، سهیل سبحان اردکانی* ، نرگس کارگری
دکترای تخصصی علوم محیط‌زیست، استاد گروه محیط زیست، دانشکده علوم پایه، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده:   (421 مشاهده)
زمینه و هدف: برنامه‌های آموزش ایمنی نقشی کلیدی در موفقیت سازمان‌ها و کاهش آسیب‌های شغلی ایفا می‌کنند. اثربخش بودن چنین برنامه‌هایی نه‌تنها فرصت‌های تازه برای بهبود مهارت‌های ایمنی در اختیار کارکنان می‌گذارد، بلکه به بهره‌وری بیش‌تر و بهبود فرهنگ ایمنی نیز منجر می شود. لذا، این پژوهش با هدف اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش ایمنی کارکنان سازمان آتش‌نشانی فردیس با استفاده از مدل تصمیم‌گیری چندمعیاره انجام شد.
مواد و روش ها: در اجرای این پژوهش، ابتدا با استفاده از تکنیک دلفی نسبت به غربال معیارهای اصلی شامل "کیفیت آموزش"، "کمیت آموزش" و "سیاست‌ها و اقدامات توسعه‌ای" و زیرمعیارها اقدام، و پس از آن از طریق مقایسات زوجی نسبت به وزن‌دهی معیارها و زیرمعیارها، و تعیین روابط درونی بین معیارها با استفاده از تکنیک DEMATEL اقدام شد. سپس، با ادغام نتایج ANP و دیمتل در نرم‌افزار سوپردسیژن، نسبت به اولویت‌بندی و وزن‌دهی نهایی معیارها با استفاده از نظر کارشناسی 10 نفر از خبرگان سازمان آتش‌نشانی فردیس اقدام شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که در بین معیارها، "کیفیت آموزش" با وزن نهایی برابر با 0/515 در اولویت اول و "سیاست‌ها و اقدامات توسعه‌ای" از بیش‌ترین تاثیرگذاری برخوردار بودند. از طرفی، معیار "کمیت آموزش" از بیش‌ترین میزان تاثیرپذیری و تعامل برخوردار بود. همچنین، در بین زیرمعیارها، "حضور مستمر فراگیرها و مدرس در دوره‌ها" با وزن نهایی برابر با 0/104 اولویت اول را به‌خود اختصاص داد.  
نتیجه گیری: به‌طور کلی، می‌توان اذعان داشت که اگر به مقوله آموزش نیروی شاغل به‌طور مستمر و کافی توجه نشود، ممکن است برخی از جنبه­های شغلی که به آموزش نیاز دارند مورد غفلت واقع شده و با گذشت زمان، برخی از آموزه‌ها به فراموشی سپرده شوند. لذا، برای حفظ اثربخشی مقوله آموزش، نسبت به تدوین سند سیاست‌گذاری برگزاری دوره‌های آموزش ایمنی توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: فاکتورهای اثربخش، آتش‌نشان، آموزش ایمنی، تصمیم‌گیری چندمعیاره، ایران
متن کامل [PDF 557 kb]   (162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/23 | پذیرش: 1403/3/19 | انتشار: 1403/4/19
فهرست منابع
1. Shojaa K, Karami M, Ahanchian MR, et al. Evaluating the effectiveness of training program: Case study, Ferdowsi University of Mashhad. Develop Quarter J Train Hum Res 2017; 4(12): 105-26 (In Persian).
2. Ramezani Limaei A, Sobhani A, Mohammad Davoodi AH, et al. Designing a conceptual model for improving the effectiveness of in-service training of the administrative employees of the Islamic Azad University. J Res Hum Res Manage 2021; 13(1): 225-60 (In Persian).
3. Razmi A, Nemati MA, Zamani Moghadam A. The presentation of a comprehensive system of effective training for the standard ISO10015. J New Approach Educ Admin 2018; 9(3): 19-44 (In Persian).
4. Manzano-León A, Camacho-Lazarraga P, Guerrero MA, et al. Between level up and game over: A systematic literature review of gamification in education. Sustainability 2021; 13(4): 2247. [DOI:10.3390/su13042247]
5. Yousefi Z, Imani MN, Jahed HA. Providing a model for improving the effectiveness of in-service training courses for the staff of the central headquarters of the Ministry of the Health and Medical Education. Med Spir Cultivat 2022; 31(3): 199-215 (In Persian).
6. Aghajani Aliabadi Z, Soltanzadeh A, Ghiyasi S. Effectiveness of contractor safety training in the reduction of work-related accidents. J Occup Hyg Eng 2021; 7(4): 27-34 (In Persian). [DOI:10.52547/johe.7.4.27]
7. Ayhan BU, Tokdemir OB. Accident analysis for construction safety using latent class clustering and artificial neural networks. J Constr Eng Manage 2020; 146(3): 04019114. [DOI:10.1061/(ASCE)CO.1943-7862.0001762]
8. Strojny P, Dużmańska-Misiarczyk N. Measuring the effectiveness of virtual training: A systematic review. Comput Educ 2023; 2: 100006. [DOI:10.1016/j.cexr.2022.100006]
9. Ahmadi M, Sobhanardakani S. Comparison of AHP and TOPSIS methods in municipal solid waste landfill site selection of Songhor County. J Environ Health Eng 2022; 9(4): 431-41(In Persian). [DOI:10.61186/jehe.9.4.431]
10. Bozorg Hadad A, Delpasand M, Enayati M. Multi-Criteria Decision Making. University of Tehran Press. 2021; 158 p (In Persian).
11. Talebi N. The effectiveness of aerobic exercise interventions and stress coping skills training on the reduction of job stress among employees of the fire protection organization. Clin Psychol Pers 2019; 17(2): 11-8 (In Persian).
12. Afshari, MA. The role and effectiveness of safety training in improving the performance and firefighting of employees of the fire protection organization. 4th Nat Conf Res Account Manage 2020; 12 p (In Persian).
13. Johnston K, Tyler N. The effectiveness of fire safety education interventions for young people who set fires: A systematic review. Aggress Violent Behav 2022; 64: 101743. [DOI:10.1016/j.avb.2022.101743]
14. Yang L, Han Q, Cui G, et al. Analysis of factors influencing the training effectiveness of Chinese firefighters. Preprint Article.
15. Nasiri Hendeh Khaleh E. The analysis of social vulnerability of the metered urban waste metals of the Karaj Metropolitan region against the earthquake crisis using the VIKOR Model (Case study: Karaj, ancient). Geogr region Plan 2021; 11: 31-50 (In Persian).
16. Azkiyah SN. Educational effectiveness research as the knowledge base of improving education. Pertanika J Soc Sci Hum 2017; 25(3): 1019-38.
17. Aalipour A, Soleymani A. Evaluating the effectiveness of on-duty safety training for employees (Case study: Bandar Abbas shipbuilding industries). 2nd Int Conf Chall New Solut Ind Eng Manage Account 2021; 11 p (In Persian).
18. Eghbalifar A. The effectiveness of safety training in the work efficiency of human resources in Bandar Lengeh gas transmission project of Jihad Nasr Kerman Company. 9th Int Conf Hum Soc Sci Lifestyle 2022; 13 p (In Persian).
19. Dolatabadi Farahani M. Investigating the effect of learning transfer on the effectiveness of employee training. 6th Nat Congr Hum 2023; 16 p (In Persian).
20. Rey-Becerra E, Barrero LH, Ellegast R, et al. The effectiveness of virtual safety training in work at heights: A literature review. Appl Ergon 2021; 94: 103419. [DOI:10.1016/j.apergo.2021.103419] [PMID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valizadeh H, Sobhanardakani S, Kargari N. Prioritization of the Effectiveness Factors on the Safety Education for Employees of the Fardis Fire Protection Organization Using Multi-Criteria Decision-Making Model. jehe 2024; 11 (3) :268-286
URL: http://jehe.abzums.ac.ir/article-1-1042-fa.html

ولی‌زاده هومن، سبحان اردکانی سهیل، کارگری نرگس. اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش ایمنی کارکنان سازمان آتش‌نشانی فردیس با استفاده از مدل تصمیم‌گیری چندمعیاره. مجله مهندسی بهداشت محیط. 1403; 11 (3) :268-286

URL: http://jehe.abzums.ac.ir/article-1-1042-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مهندسی بهداشت محیط Journal of Environmental Health Enginering
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4660