زمینه و هدف: گسترش شهرنشینی و افزایش تعداد وسایل نقلیه باعث ایجاد اثرات نامطلوب بر محیط زیست و سلامت انسان شده است. هدف از این مطالعه بررسی غلظت گازهای CO2، CO، HC، O2 و NOX در خروجی اگزوز خودروهای تست شده در مراکز معاینه فنی و تعیین ارتباط تغییرات آنها با نوع کاربری خودرو، نوع سیستم تزریق سوخت و تغییرات لامبدا میباشد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 1000 خودرو تست شده در مراکز فنی شهر همدان انجام شد. برای این منظور، غلظتهای انتشار گازهای CO2, CO, HC, O2, NOX گردآوری شده و ارتباط بین تغییرات این گازها با ضریب لامبدا، نوع سیستم تزریق سوخت و نوع کاربری خودرو بررسی گردید. آنالیز آماری مورد استفاده شامل آنالیز واریانس یک طرفه و t-test مستقل بود (نرم افزار SPSS نسخه 16).
یافتهها: نتایج به دست آمده ارتباط معنیداری را بین تغییرات غلظت گازهای منتشر شده با تغییرات ضریب لامبدا، نوع خودرو و نوع سیستم تزریق سوخت نشان داد (05/0(p<. ضریب لامبدا مساوی 1 به عنوان بهترین شرایط احتراق شناخته شد چرا که دسترسی به مقدار کافی اکسیژن باعث کاهش انتشار گازهای CO و HC میشود. همچنین سیستم انژکتوری به دلیل توزیع مناسبتر سوخت و افزایش راندمان احتراق اثر قابل توجهی در کاهش انتشارات داشت.
نتیجهگیری: در این مطالعه مشاهده شد که خودروهای با کاربری شخصی به دلیل استهلاک کمتر نسبت به تاکسی و سیستم انژکتوری بهدلیل توزیع بهتر سوخت نسبت به کاربراتوری از نظر انتشار آلایندهها در وضعیت بهتری میباشند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |