گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران-مرکز تحقیقات زیست فناوری و گیاهان دارویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده: (560 مشاهده)
زمینه و هدف: مدارس ابتدایی نهادی اجتماعی هستند که دوران مهمی از زندگی کودکان در آن سپری می شود. رعایت بهداشت محیط مدارس، نوعی سرمایه گذاری اجتماعی است که در بهبود برنامه های سلامت محور برای نسل های آینده کمک می کند. مطالعهحاضر، باهدف تعیین وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس ابتدایی شهر دره شهر در سال 1402 انجام گرفت. مواد و روش ها: پژوهش حاضر بصورت یک مطالعه توصیفی – مقطعی بوده که در آن تمامی مدارس ابتدایی موجود در سطح شهر درهشهر (تعداد 28 واحد) به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. داده های مورد نیاز با استفاده از چک لیست بازرسی بهداشتی از مدارس با کد فرم 140/920318 جمع آوری شد. در نهایت داده ها با استفاده از نرمافزار Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در این پژوهش، درصد مطابقت بهداشتی با آیین نامه در بخش شاخصهای بهداشت فردی، بهداشت ابزار و تجهیزات، بهداشت ساختمان و نیز ایمنی ساختمان در مدارس ابتدایی شهر دره شهر در سال 1402، به ترتیب برابر با 64/73، 83/52، 75 و 64/29 درصد گزارش شد. در مجموع درصد مطابقت بهداشتی با آیین نامه در مدارس مورد مطالعه، برابر با 71/89 درصد محاسبه شد. نتیجهگیری: به منظور بهبود وضعیت بهداشت محیط مدارس ابتدایی شهر دره شهر، ضرورت دارد تغییرات اساسی در فاکتور های بهداشت محیط و ایمنی مدارس سطح شهر دره شهر، به ویژه در زمینه نواقص مشاهده شده در بخش بهداشت فردی و ایمنی ساختمان مدارس مورد مطالعه، در دستور کار قرار گیرد.
Mirzaei K, Darvish Motevalli M, mazloomi S. Investigating environmental health and safety status of DarehShahr primary schools in 2023. jehe 2023; 10 (3) :340-351 URL: http://jehe.abzums.ac.ir/article-1-991-fa.html
میرزائی کیمیا، درویش متولی محمد، مظلومی سجاد. بررسی وضعیت بهداشتمحیط و ایمنی مدارس ابتدایی شهر درهشهر در سال 1402. مجله مهندسی بهداشت محیط. 1402; 10 (3) :340-351