دوره 10، شماره 1 - ( 9-1401 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 99-83 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghdi S, Mirmohammadi M, Karimzadegan H, Gh J. the study of gaseous pollutants emitted from automotive industry and near road to the atmosphere using the combination of AERMOD dispersion model and MOVES model. J Environ Health Eng 2022; 10 (1) :83-99
URL: http://jehe.abzums.ac.ir/article-1-949-fa.html
نقدی سودابه، میر محمدی محسن، کریمزادگان حسن، قدوسی جمال. بررسی‌ آلاینده های‌ گازی‌ منتشر شده از صنایع خودروسازی و جاده های اطراف به اتمسفر با استفاده از تلفیق‌ مدل پراکنش‌ AERMOD و مدل MOVES. مجله مهندسی بهداشت محیط. 1401; 10 (1) :83-99

URL: http://jehe.abzums.ac.ir/article-1-949-fa.html


استادیار، گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (823 مشاهده)
زمینه و هدف: استقرار صنایع خودروسازی در نواحی‌ شهری‌ با توجه‌ به‌ تنوع آلاینده های‌ منتشره از آنها، می‌تواند کیفیت‌ هوای‌ شهرها را تحت‌ تاثیر قرار دهد. هدف این مطالعه بررسی تأثیر همزمان صنایع خودروسازی سایپا و دو بزرگراه اطراف بر کیفیت‌ هوا می باشد.
مواد و روش ها: در این مطالعه داده های‌ هواشناسی‌ مناسب‌ جهت‌ مدلسازی‌ پراکنش‌ آلایندهها، از ایستگاه هواشناسی مهراباد تهیه شده است، و مدلسازی‌ پراکنش‌ آلاینده های گازی دی اکسید نیتروژن و منوکسید کربن منتشر شده از کارخانه اتومبیل سازی و منابع خطی توسط‌ نرم افزار AERMOD انجام گرفت‌ و صحت‌ نتایج‌ آن با سنجش‌های‌ میدانی‌ آلاینده NO2 توسط‌ جاذب های‌ غیرفعال تأیید شد.
یافته ها: نتایج صحت سنجی عملکرد قابل قبول مدل را نشان می دهد، بالاترین غلظت سالیانه دی اکسید نیتروژن  1209 قسمت در بیلیون در مختصات 515326/80 و 3953279/17 متر داخل بزرگراه لشکری دیده می شود که حدودا 23 برابر استاندارد NAAQS هست وبالاترین غلظت CO، 12/6 قسمت در میلیون در مختصات 515326/80 و 3953279/17 متر داخل بزرگراه لشکری دیده می شود که حدودا 1/4 برابر استاندارد NAAQS هست.
نتیجه گیری: در معرض تماس بودن افراد عابر در جاده ها با غلظتهای بالاتر از حد استاندارد NAAQS  گازهای دی اکسید نیتروژن و منوکسید کربن نشان دهنده لزوم اقدام دولت و مسئولین در رابطه با بزرگراهها و قوانین ترافیکی است.

 
متن کامل [PDF 1210 kb]   (488 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/19 | پذیرش: 1401/11/5 | انتشار: 1402/4/19

فهرست منابع
1. Magsi, H., 2014. Industrialization, environment and pollution. The diplomatic insight, 7, pp.24-36.
2. Faiz A. Automotive emissions in developing countries-relative implications for global warming, acidification and urban air quality. Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2013 May 1;27(3):167-86. [DOI:10.1016/0965-8564(93)90057-R]
3. D'arcy JB, Dasch JM, Gundrum AB, Rivera JL, Johnson JH, Carlson DH, Sutherland JW. Characterization of process air emissions in automotive production plants. Journal of occupational and environmental hygiene. 2016 Jan 2;13(1):9-18. [DOI:10.1080/15459624.2015.1076161] [PMID]
4. Chang CT, Lee CH, Wu YP, Jeng FT. Assessment of the strategies for reducing volatile organic compound emissions in the automotive industry in Taiwan. Resources, conservation and recycling. 2019 Jan 1;34(2):117-28. [DOI:10.1016/S0921-3449(01)00096-9]
5. Rivera JL, Reyes-Carrillo T. A framework for environmental and energy analysis of the automobile painting process. Procedia Cirp. 2014 Jan 1;15:171-5. [DOI:10.1016/j.procir.2014.06.022]
6. Dehghani F, Golbabaei F, Abolfazl Zakerian S, Omidi F, Mansournia MA. Health risk assessment of exposure to volatile organic compounds (BTEX) in a painting unit of an automotive industry. Journal of Health and Safety at Work. 2018 Apr 10;8(1):55-64. [DOI:10.15171/hpp.2018.42] [PMID] []
7. Harati B, Shahtaheri SJ, Karimi A, Azam K, Ahmadi A, Afzali Rad M, Harati A. Risk assessment of chemical pollutants in an automobile manufacturing. Health and Safety at Work. 2017 Jun 10;7(2):121-30.
8. Xie X, Semanjski I, Gautama S, Tsiligianni E, Deligiannis N, Rajan RT, Pasveer F, Philips W. A review of urban air pollution monitoring and exposure assessment methods. ISPRS International Journal of Geo-Information. 2017 Dec 1;6(12):389. [DOI:10.3390/ijgi6120389]
9. Leelőssy, Á., Molnár, F., Izsák, F., Havasi, Á., Lagzi, I. and Mészáros, R., 2014. Dispersion modeling of air pollutants in the atmosphere: a review. Open Geosciences, 6(3), pp.257-278. [DOI:10.2478/s13533-012-0188-6]
10. Cimorelli, A.J., Perry, S.G., Venkatram, A., Weil, J.C., Paine, R.J., Wilson, R.B., Lee, R.F., Peters, W.D. and Brode, R.W., 2015. AERMOD: A dispersion model for industrial source applications. Part I: General model formulation and boundary layer characterization. Journal of applied meteorology, 44(5), pp.682-693. [DOI:10.1175/JAM2227.1]
11. Asif, Z., Chen, Z. and Han, Y., 2018. Air quality modeling for effective environmental management in the mining region. Journal of the Air & Waste Management Association, 68(9), pp.1001-1014. [DOI:10.1080/10962247.2018.1463301] [PMID]
12. Hesami Arani, M., Jaafarzadeh, N., Moslemzadeh, M., Rezvani Ghalhari, M., Bagheri Arani, S. and Mohammadzadeh, M., 2021. Dispersion of NO2 and SO2 pollutants in the rolling industry with AERMOD model: a case study to assess human health risk. Journal of Environmental Health Science and Engineering, 19(2), pp.1287-1298. [DOI:10.1007/s40201-021-00686-x] [PMID] []
13. Macêdo, M.F.M. and Ramos, A.L.D., 2020. Vehicle atmospheric pollution evaluation using AERMOD model at avenue in a Brazilian capital city. Air quality, atmosphere & health, 13(3), pp.309-320. [DOI:10.1007/s11869-020-00792-z]
14. Santos Cerqueira1, J., Albuquerque1, H.N., Assis, F., & Sousa1, S. (2019). Atmospheric pollutants: modeling with Aermod software. Air Quality, Atmosphere & Health, 12, 21-32 [DOI:10.1007/s11869-018-0626-9]
15. Khalaj F, Sattler M. Modeling of VOCs and criteria pollutants from multiple natural gas well pads in close proximity, for different terrain conditions: A Barnett Shale case study. Atmospheric Pollution Research. 2019 Jul 1;10(4):1239-49. [DOI:10.1016/j.apr.2019.02.007]
16. ul Haq, A., Nadeem, Q., Farooq, A., Irfan, N., Ahmad, M. and Ali, M.R., 2019. Assessment of AERMOD modeling system for application in complex terrain in Pakistan. Atmospheric Pollution Research, 10(5), pp.1492-1497. [DOI:10.1016/j.apr.2019.04.006]
17. Hadlocon, L.S., Zhao, L.Y., Bohrer, G., Kenny, W., Garrity, S.R., Wang, J., Wyslouzil, B. and Upadhyay, J., 2015. Modeling of particulate matter dispersion from a poultry facility. Journal of the Air & Waste Management Association, 65(2), pp.206-217. [DOI:10.1080/10962247.2014.986306] [PMID]
18. Diaz, G.P.N., Saulo, A.C. and Otero, A.D., 2021. Full wind rose wind farm simulation including wake and terrain effects for energy yield assessment. Energy, 237, p.121642 [DOI:10.1016/j.energy.2021.121642]
19. Zou, B., Zhan, F.B., Wilson, J.G. and Zeng, Y., 2020. Performance of AERMOD at different time scales. Simulation Modelling Practice and Theory, 18(5), pp.612-623. [DOI:10.1016/j.simpat.2010.01.005]
20. Feng, R., Wang, Q., Huang, C.C., Liang, J., Luo, K., Fan, J.R. and Cen, K.F., 2019. Investigation on air pollution control strategy in Hangzhou for post-G20/pre-Asian-games period (2018-2020). Atmospheric Pollution Research, 10(1), pp.197-208. [DOI:10.1016/j.apr.2018.07.006]
21. Adhikari, S., Conrad, S.C., Frenzel, W. and Held, A., 2022. Simplified procedures for evaluation of passive samplers for determination of nitrogen dioxide. Talanta Open, 5, p.100096. [DOI:10.1016/j.talo.2022.100096]
22. Dresser, A.L. and Huizer, R.D., 2011. CALPUFF and AERMOD model validation study in the near field: Martins Creek revisited. Journal of the Air & Waste Management Association, 61(6), pp.647-659 [DOI:10.3155/1047-3289.61.6.647] [PMID]
23. Salihoglu, G. and Salihoglu, N.K., 2016. A review on paint sludge from automotive industries: Generation, characteristics and managem-ent. Journal of environmental management, 169, pp .223-235. [DOI:10.1016/j.jenvman.2015.12.039] [PMID]
24. Rivera JL, Reyes-Carrillo T. A framework for environmental and energy analysis of the automobile painting process. Procedia Cirp. 2014 Jan 1;15:171-5. [DOI:10.1016/j.procir.2014.06.022]
25. Sentian, J. and Ngoh, L.B., 2004. (NO2) and particulates (PM10 and PM2. 5) levels in underground and elevated car parks in Kota Kinabalu City. WIT Transactions on Ecology and the Environment, 74.
26. Eslamidoost Z, Arabzadeh M, Oskoie V, Dehghani S, Samaei MR, Hashemi H, Baghapour MA. Dispersion of NO2 pollutant in a gas refinery with AERMOD model: A case study in the Middle East. Journal of Air Pollution and Health. 2022 Sep 4;7(3):309-22. [DOI:10.18502/japh.v7i3.10544]
27. Liu X. A more accurate method using MOVES (Motor Vehicle Emission Simulator) to estimate emission burden for regional-level analysis. Journal of the Air & Waste Management Association. 2015 Jul 3;65(7):837-43. [DOI:10.1080/10962247.2015.1025150] [PMID]
28. Kennedy, D., Bates, R.R. and Watson, A.Y. eds., 2018. Air pollution, the automobile, and public health.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت محیط می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Journal of Environmental Health Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb